divendres, 18 de març del 2016

SÓN LES XARXES SOCIALS AVANTATJOSES PER A EL NOSTRE SISTEMA EDUCATIU?

Què permet l'ús del Facebook de forma positiva?


  • Permet centralitzar en un únic lloc  totes les activitats docents, d'un professors i els seus grups d'alumnes d'un centre educatiu.
  •  Augmenta el sentiment de comunitat educativa per alumnes i professors causa de l'efecte de proximitat que produeix.
  • Millora de l'ambient de treball en permetre a l'alumne crear els seus propis objectes d'interès, així com els propis del treball que requereix l'educació.
  •  Augment en la fluïdesa i senzillesa de la comunicació entre professores i alumnes.
  • Facilita la coordinació i treball de diversos grups de aprenentatge (classe, assignatura, grup d'alumnes d'una assignatura, etc.) mitjançant la creació dels grups apropiats.
  •  Aprenentatge del comportament social bàsic per part de els alumnes: què puc dir, què puc fer, fins on puc arribar, etc.
  • Si l'avaluació consisteix a participar en fòrums, blocs o xarxa social, aquesta millorarà, perquè la idea de participar en línia captiva als estudiants i les motiva al poder conèixer la seua nota al moment de terminar. 

Quin problemes ens podrem trobar amb el seu ús?

Aquest tipus de tecnologia en el context educatiu, almenys en part presenta una sèrie de distraccions :


  • L'ocupació que els estudiants fan de les xarxes no sempre està enfocat a l'aprenentatge, es desvien cap a activitats desvinculades de l'objectiu d'aprenentatge programat.
  •  Aprenentatges incomplets i superficials. La llibre-interacció dels alumnes amb aquests materials, no sempre de qualitat i amb freqüència descontextualitzats, pot proporcionar aprenentatges incomplets amb visions de la realitat simplistes  i poc profundes.
  • Aconseguir molta informació en poc temps, paradoxalment, combina el maneig de més dades però menys coneixements. 
L'ús d'una determinada tecnologia hauria d'estar prevista en un procés d'aprenentatge en què la acció docent actués com a gestor que té en compte els diferents recursos cognitius de cada alumne, les seves motivacions i la seua experiència, i no com un procés d'ensenyament que té como objectiu provocar un aprenentatge idèntic per a tots els alumnes, emprant un mateix mètode i una mateixa tecnologia.

Facebook és bo o dolent pels estudiants? 

No hi ha una resposta vàlida per causa de la seva complexitat. Les xarxes socials són excel·lents per certs aspectes de la vida dels estudiants però perjudicial per a altres. Són part vital de les nostres vides i els centres educatius han d'aprendre a aprofitar-les, degut a que quan s'integren els resultats han estat positius. Tinc clar que tots els docents hauriem de fer un bon ús d'aquestes eines que tenim, i sobre tot insistir en el següent: la Seguretat (No números telefònics, no direccions físiques (col·legi, casa, treball, no horaris d'estudi, entrenaments, no preferències d'equips, religió, política ien que fa a les fotos (molt de compte).

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada